Metodiken under processen är framförallt ett framväxande och uppskattande förhållningssätt. Förbättringspotentialen för kollegiet utgörs av alla enskilda medarbetare och resultat och utgång formas kollektivt utmed resans gång.
Workshops och seminarier sker både på skolenheterna som gemensamma för att utväxla kunskap och erfarenhet mellan skolor och strukturella nivåer.
Systematiskt kvalitetsarbete handlar om kontinuitet och modet att våga testa och prova nya angreppssätt och begrepp i jakten på ständig utveckling och förbättring. Idégenerera - iterera - utvärdera - förfina.
Det bästa redskapet vi kan ge våra elever för framtiden är inte enbart sakkunskap utan förmågan till anpassning i den snabbföränderliga värld vi lever i. Orienteringsförmåga och kompass i en ny samhällsstruktur som vi inte vet så mycket om än att den inte kommer att vara som idag. Där nätverken utgör infrastrukturen och hållbarhet är ett odiskutabelt krav.
Väsby Lyfter har en initial tidplan som spänner över tre år 2019-21 men huvudmannens systematiska kvalitetsarbete är ständigt pågående. Allting kan alltid förbättras i någon mån och därför är Väsby Lyfter inte ett projekt som har något slutdatum.
Under senare hösten 2018 initierades tanken om att starta ett processarbete för ett tydligare systematiskt kvalitetsarbete över alla nivåer och mellan skolenheterna i Väsby kommuns skolor och förskolor. Ledningsgruppen bestående av staben för egen regi och rektorerna gav klartecken för att köra igång processen.
I december 2018 dras riktlinjerna upp för vårens arbete under en första workshop och i januari 2019 genomförs en första workshop med utvalda processkoordinatorer från respektive skolenhet när även processarbetet döps till Väsby Lyfter. Alla medarbetare kommer att involveras i allt högre utsträckning allt eftersom arbetet fortskrider. De flesta arbetslag har redan involverats genom att tillsammans svara på frågor med hjälp av Mentimeter. (resultaten kan du se under föregående flik)